SEO på Google
Det siste året er det mange som har valgt å forbedre sine eksisterende kunnskaper, eller å utvikle nye. Vi har hatt mye tid til overs, så hvorfor ikke bruke det til noe nyttig. Selv om det nærmer seg en viss normalitet, så tilbringer vi fortsatt mye tid hjemme. Du kan bruke tiden mot sommeren til å lære deg noe nytt, noe som vil se godt ut på CV’en og som du kan får bruk for på jobb eller på studiet.
SEO, i Norge ofte kalt for søkemotoroptimalisering, er et helt spesielt felt innenfor markedsføring som handler om å øke både kvalitet og kvantitet på trafikk til en nettside. Dette er et ord du kanskje har hørt før, men som du kanskje ikke vet så mye om. Noe du sikker har lagt merke til er at vi ofte godtar en enorm mengde «cockies», men hva er egentlig dette godt for? Du kan lese mer om dette videre i artikkelen.
On-site eller off-site
Å ha kunnskap om SEO er noe mange arbeidsgivere setter pris på, ettersom det for den litt eldre garde, er et noe nyere fenomen. Ved bruk av søkemotoroptimalisering gjør du din nettside, eller en artikkel, mer attraktiv for Google. Når du søker på et søkeord får du opp forslag som skal passe til det du har søkt på. Dersom du har sterk SEO vil din bedrifts nettside dukke opp ved søk innenfor riktig bransje eller produktkategori.
Vi kan dele SEO inn i tre kategorier; SEO på din egen side (on-site SEO), teknisk SEO og SEO gjennom linker på andre sider (off-site SEO). On-site SEO vil si at du optimaliserer din egen nettside ved å optimalisere både innhold og antall søkeord du inkluderer. Du kan for eksempel velge å bruke GoogleAds som et verktøy. Ved hjelp av GoogleAds kan du legge inn søkeord du ønsker at skal gi treff på akkurat ditt domenenavn.
Søkeord
Det kan være vanskelig å følge med, for du har kanskje hørt noe om at søkeord er på vei ut? Til en viss grad stemmer dette, men dette utsagnet handler mer om at søkemotoroptimalisering i dag handler om mye mer enn bare søkeord. Nå er det nemlig slik at det arbeider folk og maskiner hos Google som også forstår inneholde i en tekst. Dermed kan du ikke stappe en artikkel full av relevante søkeord i håp om å havne hos topp hos Google. Du skal faktisk skrive en god tekst og tenke at du skriver til et menneske og ikke til en robot.
Du bør skrive gode overskrifter og metabeskrivelser til din nettside eller til dine artikler, slik at de blir med attraktive for Google. Tenk på alt norsklæreren din en gang sa om antall avsnitt og leservennlighet, slik at teksten også ser fin ut. Bruk unikt innhold, men ikke for avanserte ord. Pass på at du er en troverdig kilde og at du ikke kopierer innhold fra noen andre.
Dette hørtes kanskje veldig mye ut, men så fort du får deg en enkel forståelse over emnet er det faktisk ikke så vanskelig som det kanskje først hørtes ut som.