Slik optimaliserer du LinkedIn profilen din

Det er ikke alltid like lett å skaffe seg en jobb og du er ikke alene om å kjenne på følelsen om at det bare ikke går fremover. I denne artikkelen skal vi hjelpe deg med noen gode tips til hvordan du kan forbedre din LinkedIn profil slik at du blir mer attraktiv for arbeidsgivere, men også slik at du lettere kan finne stillinger som passer til deg.

LinkedIn er en super plattform for deg som søker jobber som for eksempel er litt mer studierelevante enn den typiske service jobben på cafe eller i klesbutikk. LinkedIn er den perfekte plattformen for å finne både din første studierelevante jobb, men også for å finne gode stillinger senere i livet. Samtidig er plattformen også super for inspirasjon og for å følge med på hvordan kollegaer, venner og bekjente gjør det senere i livet, på jobb eller på studiet.

Hvorfor bør du har profil på LinkedIn?

LinkedIn er verdens største profesjonelle nettverk med ca. 590 millioner brukere verden over. Kun i Norge er det ca. 1,2 millioner bruker, noe som forteller litt om hvor stort dette nettverket er. Rundt 20% av LinkedIn brukere er jobbsøkere så det betyr at de resterende 80% har jobb eller driver med rekrutering. Du har altså gode sjanser for å møte på noen som gjerne ønsker å ansette deg. Men, for at det skal bli mulig er det viktig at du har alt på stell på profilen din.

Før vi går over på hvordan du kan forbedre profilen din, så er det også verdt å nevne at mange arbeidsgivere kontrollsjekker CV-er mot LinkedIn profiler. Dersom du ikke har en profil eller har en ufullstendig profil kan du altså risikere å gå glipp av en jobbmulighet. Det å bruke plattformen og å være aktiv på plattformen; si gratulerer om noen får en ny jobb, like og kommentere diskusjonsposter, det øker i manges øyne din sosiale og profesjonelle kapital. Så her er det ingen negative sider ved å opprette en profil om du ikke har en allerede.

Profilbildet er førsteinntrykket

Det er viktig at profilen din er godt gjennomført og ikke er ufullført. Start med å laste opp et profesjonelt profilbilde i god oppløsning. På den måten er det lettere for den potensielle arbeidsgiveren å se hvem du er. Pass på å bruke et bilde der du er gjenkjennbar og at du ikke bruker et «selfie» fra en ferie eller et bilde med kjæledyret ditt. Bruk et profesjonelt bilde med en nøytral bakgrunn som viser både ansiktet ditt og deler av overkroppen. Tenk på hvilken bransje du ønsker å søke deg inn i. Ønsker du deg inn i kommunikasjonsbransjen kan det være en ide å sette på et lite smil i tillegg.

Reklamer for deg selv med en god overskrift

Profilbildet ditt er førsteinntrykket din eventuelle sjef får av deg og det er derfor viktig at du velger et godt bilde. Heldigvis er ikke LinkedIn bare et profilbilde og vi skal bevege oss videre til neste tips. Nemlig overskriften. På LinkedIn kan du lage en slags overskrift til profilen din. Du trenger ikke bruke din nåværende stillingstittel eller studieretningen din som overskrift, men mange velger å gjøre det slik. Tenk at dette er overskriften som reklamerer for deg. Gjør deg selv interessant uten å være «hei her er jeg se så flink jeg er».

Være autentisk og lag en personlig profil

Generelt på LinkedIn er det viktig at du ikke bare tenker at her skal du vise alt du har fått til på en best mulig måte. Selvfølgelig vil det lønne seg å ramse opp arbeidserfaringene dine, men husk at det er viktig å være autentisk. Ikke vær redd for å dele noe personlig. Mange deler historier om hvordan de forsøkte å skape en business i fem lange, harde år før det gikk til slutt. Del litt om deg selv slik at arbeidsgiver får et inntrykk av deg og ikke bare hva du har gjort. Sammen med arbeidserfaringene dine kan du for eksempel også skrive noen kvaliteter du fikk fra stillingen og hvordan du tror det kan hjelpe senere i livet.

Gjør deg selv søkbar

Husk å bruke ord som er søkbare. Mange bedrifter ønsker studentmedarbeidere så det er for eksempel ingen dum ide å inkludere for eksempel «markedsføringsstudent» på profilen din. På den måten kan du komme opp i søk hos arbeidsgivere, bedrifter og agenter. Husk at du ikke trenger å være så beskjeden når du lager profilen din, hvis du har noen gode tall eller et diplom å vise til, så vis det.