Jobbsøknad mal

Jobbsøknad oppsett.

Jobbsøknad oppsett.

Hvordan søke jobb med jobbsøknader via post eller epost? Jobbsøknaden skal være kort, informativ og selge dine kvalifikasjoner i forhold til stillingen som er ledig. I tillegg skal jobbsøknaden svare på spørsmålet: «Hvorfor firmaet skal velge akkurat deg?». Jobbsøknaden bør aldri være på mer enn én side. Se vår sjekkliste for jobbsøknad maler og oppsett på jobbsøknader på denne siden.

Ikke lag standardsøknader, en jobbsøknad på en stilling som er annonsert skal være et svar på akkurat denne annonsen. Står det f.eks.: «Send kort søknad» eller «post en kort jobbsøknad» i jobbannonsen, sender du en kort jobbsøknad, stillingssøknad eller søknad om jobb i tillegg til en CV.

Å skrive gode jobbsøknader krever både konsentrasjon og tid, husk at det er din fremtidige karriere som avhenger av hva du skriver nå. Skrivefeil i en jobbsøknad er tabu! Det kan være smart å be noen lese igjennom jobbsøknaden eller søknadsbrevet for sikkerhets skyld.

Nedenfor går vi detaljert igjennom hva en søknad på stilling, stillingssøknaden eller søknadsbrevet skal inneholde og hvordan jobbsøknad oppsett eller jobbsøknad mal skal se ut.

Jobbsøknad oppsett, maler og sjekkliste for jobbsøknad

Hvordan lage jobbsøknad, søknadsbrev, stillingssøknad, skrive jobbsøknaderAvsender (deg): navn, adresse, postnummer og sted, telefonnummer (helst mobil) og e-postadresse (som er aktiv).

Mottaker (bedriften): firmaets navn (vær obs på skrivemåter), v/kontaktperson, adresse, postnummer og sted.

Overskrift: Søknad på stilling som (navnet/jobbetegnelsen) og (evt. referansenummer). Dobbeltsjekk evt. referansenummer og skrivemåter.

Hvor du fant den ledige stillingen og eventuelt henvisning til telefonsamtale om du ringte for å få mer informasjon om jobben, få med deg at du med denne søknaden søker på stillingen.

Kort om personalia, her er det vanlig å nevne alder.

Årsaken til at du søker på stillingen, din motivasjon, hvorfor akkurat denne jobben og hvorfor denne nettopp bedriften. Her kan det være smart å fortelle hva det var med jobbannonsen som gjorde at du bestemte deg for å søke.

Beskriv dine faglige kvalifikasjoner og personlige egenskaper eller fortrinn. Ta med deg det som er relevant til stillingen

Henvisning til eventuelle referanser med telefonnummer.

Med vennlig hilsen, signatur og navnet ditt.

Vedlegg: CV. Kopi av vitnemål og attester (om det spørres om det i jobbannonsen).

Hvordan lage en jobbsøknad som sikrer deg intervju

Hold deg unna klisjeer! Skriv engasjerende og «fresht», gjør søknaden din litt annerledes, men ikke helt «crazy» om det ikke passer med bedriftens profil eller stillingsannonsen.

Gi gjerne en kort karakteristikk av deg selv i en jobbsøknad, ikke overdriv men vær heller ikke beskjeden. I jobbsøknaden skal du beskrive hvorfor du mener akkurat du bør få jobben. Skriv alltid en søknad om jobb, en søknad om stilling eller et søknadsbrev i «jeg»-form.

Arbeid med litt med språkbruken din, slik at innholdet blir kort, konsist og vekker interesse hos arbeidsgiver. Når du har sendt jobbsøknaden kan du begynne å forberede deg til jobbintervju og personlighetstest.

Tips: åpen jobbsøknad eller markedsbrev

Bedriften du sender en jobbsøknad til trenger ikke ha en ledig stilling før du sender dem en skriftlig søknad. Slike jobbsøknader kalles markedsbrev eller åpen jobbsøknad.

Innholdet er det samme bortsett at men ikke viser til en konkret jobbannonse. Lag deg en liste med bedrifter du ønsker å jobbe i og send dem markedsbrevet ditt sammen med din CV.